Handrevalidatie

De hand is een veelzijdig onderdeel van ons lichaam en tot vele functies in staat. Met onze handen kunnen we ‘praten’, iemand een hand geven, een muziek instrument spelen of zware voorwerpen tillen. Je hebt je handen nodig voor je werk, zelfverzorging, hobby en sport.

Wat is handtherapie?
De hand en pols zijn complexe gewrichten. Aandoeningen in dit gebied, ook ogenschijnlijk kleine, kunnen al snel een belemmering geven in het dagelijks leven. Een goede behandeling is daarom belangrijk. Bij die behandeling wordt vaak hulp van een handtherapeut ingeroepen. Een handtherapeut is een fysio- of ergotherapeut die bij- en nascholing heeft gevolgd op het gebied van handtherapie. De behandeling kan bestaan uit wond/littekenbehandeling, oedeembestrijding d.m.v. zwachtelen, oefentherapie met als doel mobiliseren of spier versterken. Ook kan de handtherapeut spalken maken of aanmeten die de functie van de hand ondersteunen.

Enkele voorbeelden van handaandoeningen

• overbelastingsklachten van pezen-tendinitiden
  • hersteloperaties van pezen
  • prothesen
  • M.Dupuytren
  • Carpaal Tunnel Release
  • degeneratieve gewrichtsaandoeningen: reumatoide arthritis en arthrose
  • breuken, luxaties en peesrupturen (Mallet Finger)

Niet alleen de hand, maar de gehele arm behoort tot het werkgebied van de handtherapeut. Doordat in onze praktijk ook manueel therapeuten werkzaam zijn, kunnen klachten gerelateerd aan bewegingstoornissen in nek en borstwervelkolom, meteen worden meegenomen in de behandeling. Zeker bij al langer bestaande klachten zien we vaak dat in de nek en borstregio ook veranderingen ontstaan die de klachten in stand kunnen houden.