Nieuwe behandelmethode voor hoofdpijnklachten en voor littekenbehandeling

Medische ingrepen, zoals een operatie en bestraling, kunnen littekens veroorzaken in verschillende huid- en bindweefsellagen. Dit litteken kan er lelijk uit gaan zien en hiernaast ook zorgen voor pijn en bewegingsbeperkingen. Voorbeelden hiervan zijn:

• pijn bij het bewegen van de arm na borstkanker ingrepen
  • buik- en rugklachten na een buikoperatie

Van buitenaf kan een litteken er klein uitzien, maar onderhuids kan deze groot en diep zijn. Het is dan ook te vergelijken met een ijsberg; alleen de top is zichtbaar boven water, maar het grootste gedeelte bevindt zich onder water. Het doel van deze behandeling is het krijgen van een mooier, zachter en minder zichtbaar litteken.

Littekenbehandeling staat niet op zichzelf. Er wordt gebruik gemaakt van diverse manuele technieken, oefentherapie en speciale tape technieken om zo het stugge littekenweefsel te versoepelen. Ook wordt de PhysioTouch (zie foto) ingezet, een apparaat dat d.m.v. negatieve druk (vacuüm) tussen de verschillende huid- en bindweefsellagen, een positief effect heeft op de soepelheid van het litteken.

Wanneer starten?

Des te eerder er na het ontstaan van het littekenweefsel gestart wordt met de behandeling, des te beter het resultaat hiervan kan zijn. Het voorkomen van verklevingen is effectiever dan de behandeling ervan. Echter, ook jarenlang bestaande littekens die problemen opleveren, kunnen goed reageren op de behandeling.

Vergoeding

Als er sprake is van littekenweefsel dat een beperking geeft in de houding en/of beweging, dan worden de behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering, vanaf de 21e behandeling. Dit is ongeacht wanneer het litteken ontstaan is. De eerste 20 behandelingen worden (deels) vergoed vanuit de aanvullende verzekering (bekijk hiervoor uw polisvoorwaarden).